loading...

کتاب فروشی

مجموعه کتاب‌های درس‌هایی از زندگی‌نامه ریاضی‌دانان نامی ایران و جهان [1] پرویز شهریاری (چهره ماندگار ریاضیات) مختصری از سیر تکاملی تاریخ ریاضیات تا به امروز مجموعه‌ای که در اختیار خوانندگان محترم قرار داده شده، شرح حال مختصری از زندگی‌نامه ریاضی‌دانان بزرگ ایران…

کتاب - پرویز شهریاری

سید حمید رضا هاشمی موسوی بازدید : 53 یکشنبه 03 ارديبهشت 1396 : 0:46 نظرات ()

مجموعه کتاب‌های

درس‌هایی از زندگی‌نامه

ریاضی‌دانان نامی ایران و جهان [1]

پرویز شهریاری

(چهره ماندگار ریاضیات)

مختصری از سیر تکاملی تاریخ ریاضیات تا به امروز

مجموعه‌ای که در اختیار خوانندگان محترم قرار داده شده، شرح حال مختصری از زندگی‌نامه ریاضی‌دانان بزرگ ایران و جهان، همراه با آثار باقی‌مانده آنان از نخستین دوران تاریخ پس از اسلام تا عصرکنونی است.

پیش از بیان ویژگی‌های دانش ریاضی در هر دوره تاریخی ایران، مقدماتی مختصر درباره پیدایش علم ریاضی و تاریخچه مختصر ریاضیات در جهان، جهت آگاهی خوانندگان گرامی آمده است.

مطالب تألیف شده این کتاب در بخش مربوط به ایران، از کتب مفصل تاریخ ادبیات در ایران (دوره هشت جلدی) تألیف دکتر ذبیح الله صفا و دیگر قسمت‌ها از فرهنگ نامه‌ها و دائره المعارف‌ها و سایر نشریات اخذ شده و با اندک تصرف و جرح و تعدیل برداشت و با رسم الخط معمول کنونی به نگارش در آمده است. و برای شرح حال زندگی ریاضی‌دانان نامی جهان از کتاب Men of Mathematics «ریاضی‌دانان نامی» ترجمه «حسن صفاری» (انتشارات امیرکبیر) به طور کامل بهره گرفته شده است.

آن‌گونه که تاریخ ریاضیات نشان می‌دهد نخستین انسان‌ها برای شمارش و محاسبه از انگشتان‌شان بکارگیری می‌نموده و یا شکل نمایه‌ها را ترسیم می‌کرده‌اند.

سومریان روش عددشماری را در شش هزار سال پیش به مصریان آموختند. طغیان‌های رود نیل در مصر موجب شد که مردم مصر برای نقشه‌کشی اراضی بنای معبدها و کاخ‌ها به آفرینش مسائل هندسی بپردازند. مصریان و آشوریان و حاشیه نشینان دجله و فرات از جمله نخستین کسانی هستند که دانش هندسه را به وجود آوردند.

علم حساب و هندسه در نزد سومریان از جهت دریافت مالیات‌ها و مساحت و تقسیم زمین‌ها جنبه عملی پیدا کرد و سومری‌ها و ساکنین دجله و فرات، اوّلین قومی بودند که علائمی را برای ریاضی اختراع کردند. همچنین آنان توانستند گذشت زمان را با ساعت‌های آفتابی در روز محاسبه نمایند.

دستگاه‌های اعشاری و سایر محاسبه‌های پیچیده به غیر از دانش هندسه از اختراعات هندیان بوده است. ایرانیان، اعراب و اروپائیان، یک هزار سال دیرتر از هندی‌ها به علم حساب پی برده‌اند.

علم جبر در هند و یونان هر دو وجود داشته، عدد صفر، اعداد منفی، علامت رادیکال، ریشه جذر اعداد و بسیاری از علامت‌های جبری از نوآوری‌های هندیان است و هم آنان بودند که حل معادله‌های درجه دوم را برای نخستین بار دریافتند.

اروپائیان دانش جبر را از خاورمیانه‌ای‌ها آموختند و بعدها تلاش‌های مضاعفی را در ارتقای دانش جبر به انجام رسانیدند.

آپاستامپا (قرن پنجم) و آرباب‌ها (قرن ششم) و بهاسکارا قرن نهم (میلادی) از نخبگان هندی در ریاضیات بوده‌اند و خدمات بی شماری را به عالم بشریت ارائه نموده‌اند.

احتساب ارزش صحیح عدد پی را تا شش رقم اعشاری، اصلاح قطب‌نما، تقسیم روز به دوازده ساعت و سال را به دوازده ماه قمری و پیش‌گویی ساعت و دقیقه و وقوع کسوف و خسوف از ابتکارهای چینیان بوده است.

بدیهی است قرن سوم پیش از میلاد را می‌توان اوج شکوه، و ترقی دانش ریاضی، قرن چهارم پیش از میلاد را زمان پیشرفت و قرن پنجم پیش از میلاد را قرن اوج ادبی نام‌گذاری کرد.

باید دانست که تمدن و علوم ریاضی یونان، منشأ شرقی و ایرانی دارد، ولی آنان توانستند به جنبه‌های عملی آن، جنبه علمی بخشند.

تالس یونانی از ملل شرق به ویژه مصریان، بهره‌های علمی فراوان یافت تا آن‌جا که به خوبی و مهارت توانست از آن‌ها در ارائه مقاله‌های با ارزش ریاضی خود بهره‌مند شود. او کلید یونانی فرضیه‌های دانشمندان علم هندسه را جمع آوری کرد.

زنون ایلیایی نظریه‌های خاصی را در باب اعداد بی نهایت بزرگ و کوچک ارائه داد. بقرات (ط) به کشف سطوح منحنی و خواص آن‌ها پی‌برد.

افلاتون (افلاطون) پایه ریاضیات یعنی منطق را استحکام بخشید.

ادوکوس (معاصر افلاتون) سهم عمده‌ای در بنای کاخ ریاضی داشت.

کشف‌های آپولونیوس پرگانی در دانش‌های ریاضی، سبب ترقی مکانیک، کشتی‌رانی و هیأت گردید. هندسه فیثاغورثیان در میان جماعت هندسه دانان از معروفیت خاصی برخوردار بود.

هنگامی که مشعل تابان در یونان رو به خاموشی گذاشت، رومیان قدم در میدان گذاشتند و در این میان، مقلدانی برجسته از میان آنان برخاست و به این‌گونه، کتاب‌های ریاضی به جا مانده از رومیان تا اوایل قرن دوازدهم میلادی، پایه آموزش ریاضی در اروپای لاتین گردید.

اسکندریه در مدت زمان طولانی، مرکزاستقرار دانشمندانی چون هیپارک، منلائوس، بتلمیوس (بطلمیوس)، نیکوماخس و دیوفانت بود که همگی آنان از نوابغ علوم ریاضی در آن زمان به شمار می‌آمدند.

بیزانس (پایتخت روم شرقی) نیز مدت‌ها مرکز تجمع دانشمندان ریاضی بود.

ارشمیدس، مقام والایی در ریاضیات داشت و هم او بود که سیستم اعداد یونانی را تکامل بخشید. در دوران، پس از رحمت پیغمبر گرامی اسلام (ص) (632 میلادی) و تشکیل امپراتوری عرب و فتوحات آنان، مسلمانان از اواخر عهد امویان به علوم کشورهای دیگر آشنا شدند و پس از ترجمه‌های متعدد از فلسفه‌های کهن، پایه فرهنگ تازه‌ای را بنیان نهادند؛ ولی دانشمندان آن روزگار در کارهای ریاضی آن‌گونه که مدارس اسکندریه پیشرفت کرده بود، چندان پیشرفتی حاصل نکردند. یکی از آثار سفرهای دانشجوهای آن روزگار این است که اعداد هندی را از هند به دیگر نقاط جهان رسانیدند و به این جهت، مسلمانان آن را ارقام هندی می‌خوانند و اروپائیان آن‌ها را ارقام عربی می‌نامند نخستین کسی که آن‌ها را از هندیان گرفت ابوجعفر محمد بن موسی خوارزمی است که غربی‌ها کلمه «الگریسم: Algorism» را از نام وی مشتق ساخته‌اند.

پژوهشگرهای آن روزگار، حساب را به چند شعبه تقسیم کرده‌اند مانند: حساب تخت و تراب، جبر و مقابله حساب خطئین، حساب الدور و الوصایا، حساب درم و دینار، حساب فرایض برای تقسیم میراث مردگان، حساب هوایی، عقود انامل و علم اعداد وفق و خواص اعداد، حساب نجوم و ... اما اروپا در دوران خفقان قرون وسطی به علت تعصبات شدید کلیساداران از هرگونه جنبش قابل توجهی در جمیع علم و فنون محروم مانده بود.

در دوره رنسانس، ریاضی‌دانانی در غرب پا به عرصه وجود گذاشتند و به کشف‌های بسیاری در این علم نائل گردیدند.

کاسپار مونژ در قرن هیجدهم، هندسه ترسیمی را اختراع کرد.

هندسه تصویری توسط ژان ویکتور یونسله به وجود آمد.

تئوری مشخصات، به وسیله میشل شال فرانسوی (قرن 19 میلادی) کشف گردید.

اکتشاف‌های متعدد منحنی‌ها و تئوری تحلیلی (راه‌های تازه آنالیز) به ترتیب توسط ژاکوب اشتاینسر ولاگرانژ پدید آمد.

اردین ماری لوژاندر فرانسوی، پدر انتگرال‌های بیضی از جمله کسانی است که برای اوّلین بار تئوری کوچک‌ترین مربعات را ارائه داد.

لاپلاس فرانسوی، آنالیز را در خدمت نجوم به کاربرد و کالیمتر را اختراع نمود و کتاب «مکانیک آسمانی» خود را منتشر ساخت، او در همین زمان به تألیف کتاب «شرح دستگاه جهان» همت گماشت و در سال 1814 م. کتاب «مطالعه‌های فلسفی» خود را درباره احتمالات به چاپ رسانید.

در قرون 19 و 20 جماعت ریاضی‌دانان اروپایی هر یک به سهم خود در تکامل علوم ریاضی کوشیدند و تلاش‌های فراوانی را از خود ابراز داشتند.

اما ایرانیان نشانه‌های نبوغ خود را در آن روزگار و در دانش ریاضی از سده‌های چهارم و پنجم به اثبات رسانیدند. شتاب پیشرفت دانش‌های عقلی، تصنیف و تألیف آثار علمی علوم و فنون گوناگون به ویژه در علوم ریاضی، عقیده گرایی نسبت به تأثیر ستارگان در زندگی انسان‌ها، نیاز مبرم به حساب و هندسه و جبر، جملگی موجب توجه شدید ایرانیان به علوم گوناگون به ویژه دانش ریاضی گردید.

بغداد و اصفهان از جمله نخستین مراکز زیجی و مؤسسه‌های نجومی بود که کار رصد ستارگان توسط ابوعلی سینا و دیگر ریاضی‌دانان منجم در آن‌جا آغاز گردید.

مخالفت شدید فقیهان متعصب و قشری‌گرایان با علوم عقلی از جمله علوم ریاضی که از میانه قرن پنجم شروع گردید به هیچ وجه نتوانست روند پیشرفت این علم را در ایران با سستی و رکود مواجه کند و چراغ روشن دانش ریاضی را خاموش سازد. دلیل عمده ترقی شگرف این علوم در میان مردم آن روزگار به ویژه ایرانیان، نیاز مبرم به دسترسی اطلاع‌هایی از منابع پهلوی، یونانی، هندی، عربی، سریانی، چینی و مصری با عنایت و با تکیه بر احتیاج‌های زمان بود. مهم‌ترین اثر موسیقی ایرانی که از اصول دانش ریاضی مایه گرفته بود در آغاز قرن پنجم توسط ابونصر فارابی، فیلسوف بزرگ ایرانی به وجود آمد.

خاستگاه بیشتر ریاضی‌دانان این دوره (هفده تن)، مناطق واقع در خراسان بزرگ، ری، اصفهان، همدان و گیلان بود.

غالب آثار تألیفی این بزرگان ریاضی به زبان عربی و ترجمه آثار یونانی یا تحریراتی جدید از آثار ترجمه شده به زبان عربی بوده است.

ابوعلی سینا، ابوریحان بیرونی و چندتن دیگر از ریاضی‌دانان این عهد که در علوم و فنون دیگر نیز دست داشتند از جمله سرآمدان و نادران روزگار خود محسوب می‌گردیدند. برخی از آثار آن مشاهیر به زبان‌های لاتین، انگلیسی، فرانسه، آلمانی و دیگر زبان‌های زنده جهان ترجمه گردیده است.

تأثیرهای عمده این عالمان در علوم ریاضی، موجب شدت تکامل این دانش در تاریخ علوم یک هزار سال پیش گردید.

آشکار است که تشویق و حمایت برخی از فرمان‌روایان و حکام و سلاطین ایالت‌ها و ولایت‌های ایران در تسریع روند این پیشرفت‌ها تا حد زیادی مؤثر بوده است.

از میانه سده پنجم تا آغاز سده هفتم، باز هم وجود مخالفت‌های متعصبان و قشریون بعضی مذاهب نیز نتوانست مانع پیشرفت دانش ریاضی در این دوره صد و پنجاه ساله در ایران گردد.

از نکته‌های بارز قابل شرح در این دوران، نگارش برخی از آثار آنان به زبان فارسی بوده است. بعضی از امیران و رجال دولت‌های این عهد، مشوق دانشمندان این علم بوده‌اند و همه این دانشمندان از حمایت‌های بی دریغ عمال حکومتیان برخوردار می‌شدند.

عمده ترقی‌های علوم در بسیاری از روزگاران، نیاز دربارها و دیوان دولتیان به وجود این علما بوده است تا آن‌جا که مخالفت‌های غزالی که نظر در دقایق حساب و هندسه داشته و به قولی آن‌ها را از مقدمه‌های علوم اوایل و منشأ فساد عقاید می‌شمرده و در نتیجه آموختن آن‌ها را ممنوع اعلام کرده بود به هیچ وجه نتوانست تأثیری عمده در پیشرفت این علم بگذارد. نه تن از ریاضی‌دانان بزرگ این دوره، از نواحی خراسان بزرگ بوده و در میان ریاضی‌دانان آن روزگار به طور کامل سرشناس بوده‌اند. معروف‌ترین آنان در جهان آن رو، حکیم عمر خیام نیشابوری بود که غالب آثارش به زبان‌های زنده دنیا برگردانده شده است.

از میان دوازده ستاره درخشان دانش ریاضی در دوره دویست ساله حکومت مغولان (اوایل سده هفتم تا پایان سده هشتم هجری) که شرح حال و آثارشان در این بخش از کتاب آمده خواجه نصیرتوسی (طوسی) است که دانشمندی کثیرالتألیف و تصنیف بوده و از جمله آثار باقی مانده‌اش، مقاله‌ها و تحریرها و کتاب‌های او است که بالغ بر صد و پنجاه اثر می‌گردد؛ بیشتر این آثار، نگارش‌های جدیدی است بر ترجمه‌های عربی از آثار یونانی و حل مشکل‌های تعاریف و رسم اشکال.

کار رصد در دوران تسلط مغولان به دلیل علاقه شدید آنان به تأثیر افلاک و کواکب بر زندگی آدمی به اوج پیشرفت خود رسید و رصدخانه‌های مهمی در گوشه و کنار متصرفات آنان برپا گردید. مشهورترین این رصدخانه‌ها، زیج مراغه بود که مرکز تجمع علما در قرون هفتم و هشتم هجری محسوب می‌گردید. این رصدخانه به دستور هلاکو و به وسیله خواجه نصیر توسی در نیمه سده هفتم برپا شده بود. یکی از بزرگ‌ترین کتاب‌خانه‌های جهان هم در کنار این مؤسسه عظیم نجومی قرار داشت. مورخان، تعداد کتاب‌های موجود در این کتابخانه را بیش از چهارصدهزار جلد کتاب منظور داشته‌اند. خواجه نصیر توسی، منجمان و ریاضی‌دانان و علمای زیادی را در این مؤسسه بزرگ علمی به کار گماشت و مخارج آنان را از محل درآمد اوقاف معین شده آن پایگاه علمی، تأمین و پرداخت می‌نمود.

خواجه‌نصیر، متولی امور جمع‌آوری اعانه‌ها و درآمدهای املاک وقفی ممالک متصرفه مغولان در عصر هلاکو بوده است. به این ترتیب وی جماعت دانشمندان را با پرداخت شهریه و جامگی بهره مند می‌ساخت.

مراغه آذربایجان در دوره مغولان از عمده‌ترین مراکز تجمع ریاضی‌دانان مسلمان جهان به شمار می‌آمد. همین امر موجب شد که اولجایتو به تبعیت از هم کیشان خود در تبریز و سلطانیه رصدخانه‌هایی تأسیس کند.

سمرقند مرکز عمده ریاضی‌دانان ایران از پایان سده هشتم تا اوایل سده دهم هجری به ویژه در عهد حکومت پادشاه زاده دانشمند و دانش دوست یعنی میرزا الغ بیک، پسر میرزا شاهرخ بوده است.

بزرگ‌ترین رصدخانه جهان در آن دوران رصدخانه سمرقند بود که منجمان زیادی در آن‌جا به امر رصد ستارگان می‌پرداختند.

این زیج در سال 823 هجری با مساعدت فکری جماعتی از ریاضی‌دانان مقیم سمرقند و با منابع مالی میرزا الغ بیک برپا گردید و کار بنای آن تا سال 841 به درازا کشید زیج سلطانی الغ بیگ (زیج جدید سلطانی) پایگاهی برای سازندگان تقویم گردید.

از بزرگ‌ترین ممیزات این رصدخانه را می‌توان آخرین کار اساسی در زمینه تقویم در ایران دانست که به زبان فارسی درباره هیأت و ستاره‌شناسی به انجام رسیده است.

سرشناس‌ترین ریاضی‌دانان این دوره از میان پانزده تن ریاضی‌دانان ایرانی در این مقطع زمانی، غیاث الدین جمشید است که شرح حال و آثارش به همراه دیگر ریاضی‌دانان این دوره در این بخش آمده است.

دوره آغازین عصر صفوی (سده دهم) میراث دار دانش ریاضی عهد تیموریان یعنی مکتب سمرقند بوده که به تدریج از پیشرفت آن در دوران صفویان (سده دهم تا میانه سده دوازدهم) کاسته شد.

مشهورترین ریاضی‌دانان این دوره از میان هشت ریاضی‌دانی که شرح‌حال و تألیفاتشان در گفتار ویژه خود آمده است شیخ بهایی (بهاءالدین عاملی) می‌باشد که به علت جامعیتش یکی از دانشمندان مشهور ریاضی در سده‌های اخیر منظور شده است.

ترجمه آثاری از زبان سنسکریت و دیگر شاخه‌های هندی به فارسی از عمده‌ترین کارهای ریاضی در قلمرو گورگانیان هند بوده و زیج جدید محمد شاهی که مؤلف آن راجه جی سنگ سوایی بود به زبان فارسی در این زبان تنظیم گردیده است. به عقیده برخی از محققان ریاضی علامه عبدالعلی بیرجندی، ستاره شناس و ریاضی‌دان معروف ایرانی که در اواخر سده‌های نهم تا اوایل دهم هجری (15 و 16 میلادی) می‌زیست، آخرین شخصیت برجسته ایرانی در زمینه کشف‌های دانش ریاضی است.

باید اذعان کرد که دانش ریاضی در ایران از سده یازدهم هجری تا چند دهه پیش با توقف و رکود شدیدی مواجه گردید. بدان گونه که در تاریخ ریاضیات ایران، شخصیت والامقامی که بتواند با نخبگان و نوابغ در این علم هم ترازی و برابری کند، مشهود نیست.

امید است با حضور دانشمندان ایرانی در عرصه بین المللی به ویژه ایالات متحده آمریکا و سازمان فضایی ناسا که بیش از صد و بیست نفر از نخبگان دانش ریاضی در آن‌جا به خدمت تحقیق‌هایی مشغول هستند و ریاست و یا معاونت بسیاری از پروژه‌ها را در آن‌جا برعهده دارند دوباره بتوانند نبوغ فکری و استعداد ذاتی خود را در صحنه‌های بین المللی آشکار سازند.

با این حال، در دوره معاصر می‌توان از دو استاد معتبر ایرانی که از اعتبار خاص بین المللی برخوردار بوده‌اند نام برد.

یکی از شاخص‌ترین آنان دکتر محمود حسابی است که دارای درجه دکتری فیزیک از دانشگاه سوربن پاریس بود. او پس از بازگشت به ایران و خدمات فرهنگی به هم وطنان، با یاری چند تن از استادان دیگر، دانشگاه تهران را پی ریزی کردند.

او نخستین پایه‌گذار رصدخانه تعقیب ماهواره‌ها در شیراز و مؤسسه ژئوفیزیک و مرکز اتمی دانشگاه تهران و مدون قانون استانداردها در ایران است.

پروفسور حسابی، عضو دائمی انجمن فیزیک‌دانان اروپا و امریکا بود و همواره به عنوان یک نظریه پرداز معروف فیزیک در سطح جهان مطرح بوده است.

این دانشمند شهیر ایرانی در سال 1990 میلادی به عنوان مرد سال علمی جهان انتخاب گردید. او در سال 1371 شمسی به عالم باقی شتافت.

یکی دیگر از ریاضی‌دانان برجسته ایرانی که همواره در صحنه جهانی مطرح بوده است، دکتر محسن هشترودی متولد سال 1286 هجری شمسی است که دکترای دولتی خود را در رشته ریاضی در سال 1937 میلادی از دانشکده علوم پاریس دریافت نمود. این ریاضی‌دان عالی مقام مقاله‌های متعددی در زمینه هندسه، جبر، فیزیک و مکانیک، معادله‌های دیفرانسیل و دیگر دانش‌های ریاضی به زبان فرانسه و فارسی منتشر کرد.

پروفسور هشترودی یکی از دویست دانشمند برجسته جهان معاصر بود که صد مدال علمی جهانی را از آن خود کرده بود.

این دانشمند مشهور که در سال 1355 شمسی دیده از جهان فرو بست صاحب تحقیقاتی در حکمت و فلسفه، منطق و شعرشناسی می‌باشد.

دیگر چهره شناخته شده و ماندگار ریاضیات عصر حاضر استاد پرویز شهریاری است که بیش از 200 عنوان کتاب در قالب ترجمه یا تألیف و بیش از 1000 مقاله علمی و اجتماعی را از خود به جا گذاشت که هر یک می‌تواند برای آیندگان اثربخش باشد که برای آشنایی بیشتر با اثرات ایشان جلد اول مجموعه حاضر را به این چهره ماندگار ریاضیات اختصاص داده‌ایم.

نویسنده: سید محمد رضا هاشمی موسوی

کالبد: 224 صفحه

چاپ اول : 1395

کمترین ارزش : 200000 ریال

روش فرستادن: خواستارهای این کتاب با فرستادن پیامک، یا زنگ زدن به شماره ی 09198053323، کتاب را درخواست کنند تا کتاب، از راه پست یا پیک فرستاده شود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط عباس گنابادي در تاریخ 1396/7/7 و 17:17 دقیقه ارسال شده است

سلام ممنون از كتاب هاي خوبتون من نوشته هاي شما رو در اينستاگرام معراج قلم خواندم بسيار خوب و مفيد است توي پنج گفتيد كتاب ها با تخفيف است درسته ميخواستم ببينم كتاب مربوط به تئاتر هم دارين
پاسخ : درود بر شما
اکنون ندارم.

این نظر توسط فلور حسامي در تاریخ 1396/7/7 و 17:09 دقیقه ارسال شده است

سلام تبليغتون رو توي اينستاگرام معراج قلم ديدم كتاب هاي هنري هم داريد شما؟
پاسخ : درود بر شما
اکنون ندارم.


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره ما
درود بر شما، خوش آمدید، نیکویی و خوشی با خود آوردید، بدی و اندوه را به دور بردید، این جا کتاب فروشی اینترنتی است. در صورت توانایی، خرید زیر 60000 تومان 10 درصد از ارزشش کاسته و بالای این رقم ، رایگان درب خانه یا جای کار فرستاده می شود. پاداش خرید از کتاب فروش: 50 تا 100 درصد سود کتاب فروشی به حساب، 20 نفر از کسانی که در کتاب فروش ثبت نام کنند و در هر فصل (بهار، تابستان، پاییز، زمستان) بیشترین خرید را داشته باشند؛ واریز می شود. همکاری در فروش: کسانی که گرایش به همکاری در فروش دارند می توانند به قسمت تماس با ما نامه بزنند و شماره تلفن یا پست الکترونیکی خود را بنویسند. کتاب خواسته شده ی خود را از این جا بخرید. اگر از کتاب و دانش و دانشمندان دوری کنیم، به زودی، غارنشین می شویم. کتاب بخرید، کتاب بخرید، کتاب بخرید. کامروا و شاد و خوش و پیروز باشید.
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • موضوعات

  • ریاضی
  • مجموعه کتاب‌های درس‌هایی از زندگی‌نامه ریاضی‌دانان نامی ایران و جهان

  • فرهنگ
  • آموزش
  • حقوق

  • فیزیک

  • شیمی

  • دانش های تجربی

  • علمی - پژوهشی

  • فنی و مهندسی

  • خلاقیت و نوآوری و شکوفایی ذهنی

  • دانش نامه
  • دانش های شناختی

  • داستان
  • مجموعه ی چرا و چگونه؟

  • سازگاری برای بقا
  • کتاب های علوم من
  • منظومه خورشیدی
  • وسیله ها چگونه کار می کنند؟

  • پروژه های نمایشگاه دانشی

  • نیروهای ویرانگر طبیعت

  • پرواز

  • سرما و گرما

  • برای تراز توانایی اندیشه
  • ارتباط با ما

  • همگانی و عمومی

  • گروه سنی
  • مجموعه به من بیاموزید
    نظرسنجی
    از این وبلاگ چه اندازه خشنود می باشید؟




    آمار سایت
  • کل مطالب : 119
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 27
  • آی پی دیروز : 28
  • بازدید امروز : 140
  • باردید دیروز : 80
  • گوگل امروز : 6
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 445
  • بازدید ماه : 970
  • بازدید سال : 13,899
  • بازدید کلی : 29,434